Iseseisev töö 9 – Lapse arengu hindamiseks digimängu loomine

Digimäng „Tunne emotsiooni!“ TUNNE EMOTSIOONI! – Match up on loodud eesmärgiga toetada koolieelses eas laste sotsiaal-emotsionaalset arengut ning rikastada nende keelelist väljendusoskust. Tegemist on tekstipõhise sobitamismänguga, kus lapsel tuleb ühendada emotsioonisõna (nt RÕÕMUS) vastava sõnalise kirjeldusega, mis kirjeldab olukorda või käitumist, mis antud tunde väljendab. Mäng ei kasuta pilte ega helisid, vaid keskendub kirjaliku keele mõistmisele ja emotsioonisõnavara täpsustamisele.

Õppe- ja kasvatustegevuse valdkonnad, mida see mäng toetab, on eelkõige üldoskused
(sotsiaal-emotsionaalne areng, eneseväljendusoskus, keskendumine, loogiline mõtlemine)ja
keel ja kõne (sõnavara täiendamine, kirjaliku teksti mõistmine, keelelise
seose loomine). Mängus tuleb mõista lühikest kirjeldust, mille kaudu laps peab järeldama,
millise tunde see kirjeldus edasi annab, ja sobitama selle vastava märksõnaga. See tegevus
toetab ka loogilist mõtlemist, lugemisoskuse aluseid ning keelelist tähendusloomet.

Mäng sobib kasutamiseks nii individuaalselt (nt tahvelarvutis või arvutis) kui ka väikestes rühmades, kus õpetaja saab mängu juhtida ja lastega arutleda erinevate emotsioonide üle. Kuna tegemist on Wordwalli mänguga, kuvatakse pärast mängu lõppu automaatne tagasiside õigete ja valede vastuste kohta. See võimaldab õpetajal kiiresti hinnata, kas laps mõistab erinevaid emotsioone ja suudab need tähenduslikult seostada.

Hindamiseks saab kasutada ka lihtsat vaatluslehte, kuhu õpetaja märgib, kas laps:
• – tundis emotsioonid ära;
• – kasutas sobivat sõnavara;
• – keskendus ülesandele;
• – vajas või ei vajanud tuge.

Isiklikult leian, et selline tekstipõhine sobitamismäng on lastele väga arendav just seetõttu, et see sunnib mõtestama olukordi ja kirjeldusi, mitte ei tugine ainult pildile või häälele. See soodustab keele mõtestatud kasutust ja aitab kujundada täpsemat arusaama tundesõnavarast. Samuti arendab mäng tähelepanu, keskendumisvõimet ning tekstide võrdlemise ja analüüsimise oskust – oskusi, mida vajatakse ka koolivalmiduse saavutamisel.

Scroll to Top