Mäng „Sõnade moodustamine pildi järgi“ (Harjutaja äpp, arendaja Kaader OÜ)
Harjutaja – Apps on Google Play

Mängu keskkonna tutvustus:
Valitud digimaterjal: Mäng „Sõnade moodustamine pildi järgi“ (Harjutaja äpp, arendaja Kaader OÜ)
1. SIHTRÜHMAD ON SELGELT MÄÄRATLETUD JA VÄLJA TOODUD Mängu sihtrühmaks on eelkooliealised lapsed vanuses 3–7 aastat. Mängu eesmärgiks on toetada sõnavara, lugemiseelduste, kuulamisoskuse ning tähtede ja häälikute tundmise arengut.
2. SISU JA TEENUSED ON ATRAKTIIVSED Mäng sisaldab lihtsaid, kuid kaasahaaravaid sõnade moodustamise ülesandeid. Visuaalselt on rakendus atraktiivne, sisaldades selgeid, värvilisi ja lastele tuttavaid pilte ning ikoonide süsteemi. Multimodaalne lähenemine (pilt, heli ja tekst) teeb mängu lapsele põnevaks ja huvitavaks.
3. SISU JA TEENUSED ON KASVATAVAD Rakendus on kasutajasõbralik, lihtne ja intuitiivselt kasutatav. See aitab lapsel iseseisvalt õppida ja arendada oma tunnetus- ja õpioskusi.
4. SISU JA TEENUSED ON TURVALISED Mäng on turvaline, lastele sobiv, reklaamivaba ja ei sisalda kahjulikku sisu.
5. SISU JA TEENUSED ON USALDUSVÄÄRSED Rakenduse arendajaks on selgelt välja toodud Kaader OÜ ning teenuse kvaliteet on tagatud. Probleemide tekkimisel on võimalik ühendust võtta arendajaga.
6. TAGATUD ON LASTE PRIVAATSUS Avalikud privaatsuspõhimõtted vajavad täiendamist, kuna need pole selgelt määratletud ega kättesaadavad.
7. LAPSE ARENGU HINDAMINE Lapse arengut on võimalik hinnata järgmistes valdkondades ja teemades:Lapse arengu hindamine rakenduse kaudu
Hinnatavad valdkonnad:
- Keele ja kõne areng – sõnavara tundmine, häälikute eristamine;
- Tunnetus- ja õpioskused – kuuldust arusaamine, loogiline seostamine;
- Tähelepanu ja keskendumine – keskendumine, ülesande lõpuleviimine.
Arengu eesmärgid:
- Laps rikastab sõnavara ja õpib uusi sõnu pildi toel.
- Laps tunneb tähti ja häälikuid, mis toetab edasist lugema õppimist.
- Laps arendab kuulamis- ja keskendumisoskust.
- Laps tegutseb iseseisvalt, usaldades oma oskusi.
Soovitused kasutamiseks
Refleksioon ja tagasiside: Pärast mängimist võiks lapsega arutada: „Mida sa õppisid?“, „Mis oli keeruline?“, „Mis sulle meeldis?“
Koostegemine: Julgustada vanemat või õpetajat lapsega mängima ning arutlema piltide ja sõnade tähenduse üle.
Iseseisev avastamine: Lapsel võiks olla võimalus katsetada ja eksida, sest selline õpikogemus on sisulisem ja püsivam.
Seos riikliku õppekavaga
Õppemäng „Sõnade moodustamine pildi järgi“ toetab selgelt Alushariduse riikliku õppekava üldoskusi ning suunab last omandama teadmisi läbi kogemuse ja mängu.
Peamised seosed üldoskustega:
1. Suhtlemis- ja keeleoskus:
Mäng arendab sõnavara, keelelist mõistmist ja väljendusoskust – kõik need on keskse tähtsusega ARÕK-i keele ja kõne valdkonnas.
2. Mõtlemis- ja õpioskus:
Laps harjutab seoste loomist, tähelepanu, järeldamist ja kuulamisoskust, mis toetavad õppimisele keskendumist ja kognitiivsete oskuste arengut.
3. Sotsiaal-emotsionaalne areng:
Koosmäng ja arutelu õpetajaga arendavad lapse empaatiat, reeglistikust arusaamist ja eneseregulatsiooni.
4. Enesejuhtimine ja toimetulek:
Mängu ülesehitus toetab lapse iseseisvust, sihipärast tegutsemist ja suutlikkust ülesannet lõpule viia.
5. Füüsiline areng ja terviseteadlikkus:
Kuigi mäng on digitaalne, saab seda lõimida käeliste tegevustega (nt tähtede ladumine klotsidest), mis toetavad peenmotoorikat.
Posteri tegin ma app.predis.ai keskkonnas. Tahtsingi kohe proovida erinevad võimalusi, proovisin ka erinevaid AI pildi loomis programme kui ka logo loojat. Kuna poster on suunatud lapsevanemale, leidsin et see ei pea olema väga lapselik. Eesmärk on hariv ja üritasin võimalikult lihtsa postri jätta.
