Iseseisev töö 3 – Digipädevuse eneseanalüüs lähtuvalt DigCompEdu pädevusmudelile

SELFIE for Teachers eneseanalüüsi tulemuste põhjal on minu digipädevuse üldine tase B1 (Rakendaja), kuid erinevates valdkondades varieerub see A2 ja B2 vahel. Analüüsi eesmärk on välja selgitada, millised digioskused on juba omandatud ning millistes valdkondades esineb arenguruumi.

Tulemused valdkondade kaupa

1. Kutsetegevus (Tase B2)

Analüüs: Minu kutsetegevuses on digitehnoloogia rakendamine üsna heal tasemel. Kasutan regulaarselt erinevaid veebipõhiseid suhtlus- ja koostöövahendeid, nagu Gmail, Google Drive, Zoom, Messenger, WhatsApp, Facebook ja Viber. Olen tuttav ka veebipõhiste õpikeskkondadega, näiteks Moodle, eDidaktikum, WordPress, mis toetavad minu pedagoogilist tegevust.

Näide: Avaleht – Minu koduleht

Tugevused:

  • Suudan efektiivselt suhelda ja jagada materjale kolleegidega läbi erinevate digiplatvormide.
  • Tunnen privaatsuse ja digijälje haldamise põhimõtteid.
  • Kasutan erinevaid tehnoloogiaid oma professionaalseks arenguks.

Arenguvõimalused:

  • Süvendada teadmisi digitehnoloogia turvalisusest ja andmekaitsest.
  • Muuta digisuhtluse ja koostöökeskkondade kasutamine süsteemsemaks.
2. Digiõppevara (Tase B1)

Analüüs: Oskan otsida ja valida digiõppevara vastavalt pedagoogilistele vajadustele ning kasutan erinevaid tööriistu, nagu Google’i otsing, TLÜ raamatukogu ja EBSCO. Lisaks olen võimeline looma lihtsamaid digiõppematerjale, sealhulgas pilte, helifaile ja videotöötlust. Olen kasutanud ka Canvat õppetööde tegemiseks. On plaanis hakkata tootma oma kodulehele sisu -töölehtede ja videoõpetuste näol. Selleks üritan hetkel selgeks saada endale CapCuti.

Näide:

Tugevused:

  • Tunnen autoriõiguste ja litsentside põhimõtteid.
  • Kasutan erinevaid digitaalseid tööriistu õppematerjalide koostamiseks.

Arenguvõimalused:

  • Omandada teadmisi interaktiivsete õppematerjalide loomisest.
  • Süvendada QR-koodide ja muude innovaatiliste lahenduste kasutamist õppematerjalides.
3. Õpetamine ja õppimine (Tase A2)

Analüüs: Minu teadmised digitehnoloogia rakendamisest õppetöös on veel arenevas faasis. Kuigi kasutan LearningApps.com ja e-Koolikott.ee platvorme ning olen teadlik digitehnoloogia potentsiaalist, ei ole ma veel loonud keerukamaid interaktiivseid õppematerjale.

Tugevused:

  • Tunnen erinevaid digitehnoloogiaid, mis toetavad õpetamist ja õppimist.
  • Oskan suunata õppijaid digitehnoloogia abil õpitulemusi saavutama.

Arenguvõimalused:

  • Arendada oskust luua digitaalseid õppemänge ja interaktiivseid materjale.
  • Õppida diferentseerimise ja personaliseerimise meetodeid digitehnoloogia abil.
5. Hindamine (Tase A2)

Analüüs: Kasutan hindamises mõningaid digivahendeid, nagu Kahoot ja Google Forms, kuid hindamisandmete sügavam analüüs ja digitehnoloogia laialdasem rakendamine selles valdkonnas vajab täiendamist.

Tugevused:

  • Suudan kasutada Google Forms’i ja Kahooti kujundava ja kokkuvõtva hindamise toetamiseks.
  • Oskan koguda õpiprotsessi ja õpitulemuste tõendusmaterjali digivahendite abil.

Arenguvõimalused:

  • Süvendada teadmisi digihindamisvahendite kasutamisest ja nende tulemuste analüüsimisest.
  • Tutvuda erinevate veebipõhiste refleksioonivahenditega, nagu digitaalsed päevikud ja videotagasiside.
6. Õppijate võimestamine (Tase A2)

Analüüs: Olen alustanud õppijate digivahendite kasutamise toetamisega, kuid diferentseerimine ja personaliseerimine vajavad rohkem rakendamist.

Tugevused:

  • Kasutan interaktiivseid tegevusi ja digitehnoloogiat aktiivõppes.
  • Tunnen lihtsamaid õpiplatvorme (Alpa, äpp Harjutaja, LearningApps, e-Koolikott), mis on erinevate seadmetega kergesti kasutatavad.

Arenguvõimalused:

  • Õppida rohkem personaliseeritud õpitegevuste loomist digikeskkonnas.
  • Uurida põimõppe ja hübriidõppe metoodikat.
7. Õpilaste digipädevuse edendamine (Tase A2)

Analüüs: Mul on baasteadmised õpilaste digioskuste arendamisest, kuid praktikas kasutan neid oskusi piiratud määral.

Tugevused:

  • Oskan infot otsida ja selle usaldusväärsust hinnata.
  • Tunnen digisuhtluse ja -koostöö võimalusi.
  • Selgitan lastele digiohutuse ja vastutustundliku internetikasutuse põhimõtteid.

Arenguvõimalused:

  • Praktiseerida kriitilise mõtlemise ja probleemilahendamise oskuste arendamist digitehnoloogia abil.
  • Kasutada praktilisi tegevusi laste digioskuste edendamiseks.

Personaalne digiarengukava

Käesolevas arengukavas on sõnastatud SMART-põhimõtetele vastavad konkreetsed eesmärgid, mille saavutamiseks olen seadnud sügiseks 2025 kindlad tegevused.

Kutsetegevus (Tase B2)

Eesmärk: Süvendada teadmisi digitehnoloogia turvalisusest ja andmekaitsest ning muuta digisuhtlus ja koostöökeskkonnad süsteemsemaks.

SMART-tegevusplaan sügiseks 2025:

  • August 2025: Osalen vähemalt ühel veebiseminaril või koolitusel, mis käsitleb andmekaitset ja küberturvalisust hariduses.
  • September 2025: Koostan organisatsiooni jaoks juhendmaterjali digisuhtlusvahendite turvaliseks ja tõhusaks kasutamiseks.
  • Oktoober 2025: Viin läbi koolituse kolleegidele turvalise digisuhtluse ja koostöövahendite kasutamise teemal.

Digiõppevara (Tase B1 → B2)

Eesmärk: Parandada digiõppevara otsimise, loomise ja jagamise oskusi, sealhulgas interaktiivsete õppematerjalide kasutamist.

SMART-tegevusplaan sügiseks 2025:

  • August 2025: Kaardistan organisatsioonis kasutatava digiõppevara, viies läbi küsitluse kolleegide seas.
  • September 2025: Koostan vähemalt kaks uut interaktiivset digiõppematerjali (näiteks QR-koodide, helifailide ja videotöötlusega).
  • Oktoober 2025: Viin läbi töötoa õpetajatele, kus tutvustan uusi digiõppevara loomise ja jagamise meetodeid.

Õpetamine ja õppimine (Tase A2 → B1)

Eesmärk: Arendada interaktiivsete õppemängude loomise ja digitehnoloogia rakendamise oskusi õppetöös.

SMART-tegevusplaan sügiseks 2025:

  • August 2025: Loen ja analüüsin vähemalt kahte teadusartiklit, mis käsitlevad digitehnoloogia kasutamist õpetamises.
  • September 2025: Loon kolm õppemängu LearningApps.com keskkonnas ning testin neid lastega õppetöös.
  • Oktoober 2025: Viin läbi ühe töötoa kolleegidele, jagades oma kogemust digitehnoloogia rakendamisest.

Hindamine (Tase A2 → B1)

Eesmärk: Kasutada digitehnoloogiat õpilaste hindamiseks ning õppijate refleksiooni toetamiseks.

SMART-tegevusplaan sügiseks 2025:

  • August 2025: Katsetan vähemalt kahte uut digihindamise tööriista ja analüüsin nende kasutusvõimalusi.
  • September 2025: Viin läbi pilootprojekti, kus kasutan digitaalseid tagasisidevahendeid õpilastega.
  • Oktoober 2025: Koostan juhendmaterjali õpetajatele, kuidas kasutada digihindamisvahendeid tõhusalt.

Õppijate võimestamine (Tase A2 → B1)

Eesmärk: Edendada õppijate iseseisvat digioskuste arengut ja personaliseeritud õpitegevusi.

SMART-tegevusplaan sügiseks 2025:

  • August 2025: Loen ja analüüsin vähemalt kahe uuringu tulemusi, mis käsitlevad personaliseeritud õppimist digikeskkonnas.
  • September 2025: Loon kaks õpilastele suunatud digiprojekti, mis toetavad iseseisvat õppimist.
  • Oktoober 2025: Koostan õpetajatele juhendi, kuidas kohandada õpitegevusi vastavalt õppijate individuaalsetele vajadustele digivahendite abil.
Õpilaste digipädevuse edendamine (Tase A2 → B1)

Eesmärk: Parandada laste digipädevusi, keskendudes turvalisusele ja kriitilisele mõtlemisele digikeskkonnas.

SMART-tegevusplaan sügiseks 2025:

  • August 2025: Loon digiohutuse koolitusmaterjalid õpilastele ja lapsevanematele.
  • September 2025: Viin läbi digiohutuse töötoa, et suurendada teadlikkust vastutustundlikust internetikasutusest.
  • Oktoober 2025: Koostan õpetajatele praktilise juhendi, kuidas toetada kriitilise mõtlemise arengut digikeskkonnas.
Kokkuvõte ja edasised sammud

Minu digipädevuse hetketase on B1 (Rakendaja), kuid soovin arendada oma oskusi eesmärgiga jõuda B2 (Asjatundja) tasemele järgnevates valdkondades:

  • Digiõppevara loomine ja haldamine (B1 → B2)
  • Õpetamine ja õppimine digitehnoloogia abil (A2 → B1)
  • Digihindamine ja õppijate refleksioon (A2 → B1)
  • Õppijate võimestamine ja personaliseeritud õpe (A2 → B1)

Järgmised sammud sügiseks 2025:

  • Rakendada SMART-mudeli põhiseid tegevusi igas digipädevuse valdkonnas.
  • Osaleda koolitustel ja täiendada teadmisi teaduspõhiste allikate põhjal.
  • Koguda ja analüüsida andmeid oma arengust ning vajadusel kohandada arengukava.

Järgmine enesehindamine: november 2025, et mõõta edusamme ja suunata edasist arengut.

Scroll to Top