Iseseisev töö 8 – Küsitluse või testi koostamine ja analüüs

Koostasin veebipõhise küsitluse Google Forms keskkonnas. Valisin just selle platvormi, kuna tegemist on kasutajasõbraliku ja tasuta tööriistaga, mis võimaldab mugavalt luua eri tüüpi küsimustega vorme, jagada neid ning hiljem tulemusi automaatselt analüüsida. Samuti toetab Google Forms anonüümset andmekogumist ja pakub visuaalseid ülevaateid tulemustest.

Küsimustiku teemaks valisin lastevanemate digiteadlikkuse ja hoiakute kaardistamise koolieelses eas laste digitehnoloogia kasutuse kohta. Sihtrühmaks olid 3–7-aastaste laste vanemad, kelle käest kogusin teavet nende teadlikkuse, murekohtade ja ootuste kohta seoses laste digitegevustega ning täiskasvanu rolliga nende suunamisel.

Küsimustik koosneb sissejuhatavast tekstist, mis tutvustab küsitluse eesmärki, osalejate anonüümsust ning täitmise orienteeruvat kestust (5 minutit). Küsimustikus esitasin üldandmete kogumiseks vanuse ja lapse lasteaiakäimise kohta küsimusi ning kasutasin vähemalt viit erinevat küsimustüüpi: valikvastused, mitmikvalik, lühivastus, hinnanguskaala (Likert) ja avatud küsimus. Lisasin ka eraldi küsimuse tagasiside kogumiseks küsitluse enda kohta, et saada teavet vormi arusaadavuse ja täitmise lihtsuse kohta.

Küsimustik lapsevanematele

Vastuste kokkuvõte ja analüüs

Küsimustiku koostamisel tekkisid mõned kaalutlused küsimustüüpide sobivuse osas. Näiteks mõistsin, et avatud küsimused võivad anda väärtuslikku kvalitatiivset infot, kuid nende analüüs võtab rohkem aega ja vajab süstematiseerimist. Hinnanguskaala kasutamine aitas selgelt kaardistada vanemate hoiakuid ja tundeid teatud väidete suhtes.

Küsitlusele vastas 6 lapsevanemat. Enamik vastajaid tõi esile mure nutiseadmete liigkasutuse, vähese vanemliku juhendamise ja sobimatute rakenduste pärast. Samas leiti, et digivahendeid saab edukalt suunata hariduslikuks tegevuseks, kui lapsevanemad on teadlikud ja kaasatud. Huvitav tähelepanek oli ka see, et mõned vastajad polnud varem kuulnud lastele sobivatest sisukatest rakendustest ega teadlikud ekraaniaja soovituslikest piirangutest.

Graafilises esitluses oli selgelt näha, et 75% vastanutest peab end digitehnoloogia teemal pigem teadlikuks, kuid 50% tunneb end ebakindlalt laste tegevuste suunamisel digimaailmas.

Tagasiside küsimustikule oli valdavalt positiivne: vormi peeti selgeks ja arusaadavaks, kuigi üks vastaja märkis, et küsimusi oleks võinud olla vähem. Seda võtan arvesse tulevastes küsitlustes.

Kokkuvõtlikult andis see praktiline tegevus mulle väärtusliku kogemuse küsitluse koostamisest ja elluviimisest, samuti aitas paremini mõista, millised ootused ja teadmised on lapsevanematel digitehnoloogia kasutamise kohta lasteaias ja kodus. Jätkan sarnaste digivahendite kasutamist ka tulevikus, kaasates nii lapsevanemaid kui kolleege laste arengu toetamiseks.

Kasutatud kirjandus

Scroll to Top